עורך דין נכות כללית

מהי קצבת נכות כללית?

קצבת נכות כללית של ביטוח לאומי מיועדת להבטיח קיום בכבוד לכל אדם שנקבעה לו נכות רפואית בעקבות פציעה או מחלה, ושנכותו פוגעת בכושר שלו לעבוד ולהתפרנס ולעקרת בית לטפל במשק ביתה.

מהם תנאי הסף לזכאות לקצבת נכות כללית?

על מנת להיות זכאי לקצבת נכות כללית, על התובע להיות תושב ישראל, ששילם דמי ביטוח לאומי כחוק, והוא בגיל שבין 18 לגיל הפרישה. לאחר גיל הפרישה, התובע זכאי לקצבת אזרח ותיק (זקנה).

תנאי נוסף הוא שנקבעו לתובע לפחות 60 אחוזי נכות רפואית, או 40 אחוז לפחות במקרה שהוא סובל ממספר לקויות רפואיות (ובתנאי שעבור אחת מהן נקבעו לו 25 אחוזי נכות לפחות). בנוסף, עליו להוכיח שהוא משתכר עד לא יותר מ-60 אחוז מהשכר הממוצע, וכי דרגת אי-הכושר שלו לעבוד עומדת על שיעור של 60 אחוזים לפחות.

כיצד מחושבת קצבת נכות כללית?

הבסיס לחישוב גובה הקצבה הוא דרגת אי הכושר. הדרגה הגבוהה ביותר (75-100 אחוזים) מזכה בקצבה בסך 3,700 שקל.

הדרגה הנמוכה ביותר (60 אחוזים) מזכה בקצבה של 2,135 שקל. זהו הבסיס, ועליו יש תוספת עבור עד שני הילדים הראשונים, כמו גם עבור בני זוג, כל עוד הכנסת בן או הזוג אינה עולה על 6,014 שקל ברוטו (נכון ל-2022).

עם זאת, עקרת בית שמקבלת קצבת נכות זכאית לתוספת עבור הילדים בלבד.

אילו ניכויים יורדים מקצבת נכות כללית?

ביטוח לאומי עשוי לנכות סכומים מסוימים מתוך קצבת נכות כללית. למשל, אם למקבל הקצבה יש הכנסה נוספת שלא מעבודה (פנסיה, השכרת דירה, השקעות, מלגה וכדומה), סכום ההכנסות יופחת מתשלום התוספות עבור התלויים (אך לא מסכום הקצבה הבסיסי).

גם הכנסות מעבודה ייתכן שינוכו מהקצבה. הדבר קורה רק מגובה הכנסה מסוים (וגבוה, יחסית), ובכל מקרה, הסכום הכולל מהכנסות מעבודה ומקצבת הנכות ביחד תמיד יהיה גבוה יותר מסכום הקצבה בלבד.

מהם השלבים בבירור תביעה לקצבת נכות כללית בביטוח לאומי?

השלב הראשון הוא הגשת הטפסים והמסמכים הנלווים. המסמכים מגיעים לרופא הביטוח הלאומי אשר יכול, במקרה הצורך, לבקש להשלים מסמכים חסרים שונים.

לאחר מכן, התובע מוזמן לוועדה רפואית. תפקיד הוועדה לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית שלו ואת תאריך תחילת הנכות. ואז, פקיד התביעות בודק באיזו מידה הנכות הרפואית משפיעה על כושר העבודה והפרנסה של התובע, ואת הכנסותיו, ולפי כלל הנתונים קובע האם התובע זכאי לקצבה ומה יהיה שיעורה.

האם קיים מסלול תביעות מהיר לקצבת נכות כללית?

מסלול התביעות המהיר מיועד לנכים הסובלים ממוגבלות קשה ואינם יכולים להשתכר כלל, כמו, למשל, חולי שחפת, אנשים שסובלים ממגבלה שכלית בשיעור גבוה, חולים שעברו השתלת לב או כליה בשנה הראשונה לאחר ההשתלה, וכדומה.

עורך דין נכות כללית

האם ניתן לממש כפל זכאויות לקצבת נכות כללית במקביל לקצבאות אחרות?

הדבר אפשרי, אך תלוי במקרה. ניתן, לדוגמה, לקבל קצבת נכות כללית וקצבת שירותים מיוחדים במקביל. לעומת זאת, לא ניתן לקבל קצבת נכות כללית וקצבת נכות מעבודה בו זמנית.

לכן, בטרם הגשת התביעה לביטוח לאומי, חשוב לוודא שבחרתם את מסלול התביעה הטוב ביותר, כלומר, זה שיאפשר לכם למקסם את שיעור הגמלה שתקבלו. מומלץ להתייעץ על כך עם עורך דין הבקי בכל קצבאות ומסלולי התביעה של ביטוח לאומי.

האם ניתן לתבוע תשלום רטרואקטיבי בגין קצבת נכות כללית?

ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי של קצבת נכות גם בגין תביעה שהוגשה זמן רב לאחר מועד תחילת הנכות. במצב כזה, הוועדה הרפואית תקבע מהו מועד תחילת הנכות והקצבה תשולם רטרואקטיבית החל ממועד זה.

יחד עם זאת, פרק זמן זה הוא מוגבל, וניתן לקבוע את תחילת הנכות עד למועד של לא יותר משנה לפני שהוגשה התביעה. בנוסף, על מנת לקבל תשלום רטרואקטיבי, יש לשכנע את הוועדה הרפואית שהנכות הופיעה פרק זמן משמעותי לפני הגשת התביעה.

כיצד מערערים על החלטת ביטוח לאומי בנוגע לנכות כללית?

ניתן להגיש ערר על גובה אחוזי הנכות הכללית ועל תאריך תחילת הנכות בתוך 60 יום מרגע קבלת ההודעה בכתב. הדיון בערר מתקיים בוועדה רפואית לעררים, אשר שבסמכותה לשנות את אחוזי הנכות. כלומר, היא רשאית להחליט גם על הפחתת אחוזי הנכות שקבעה הוועדה הרפואית הראשונה.

לכן, יש להגיש עררים בצורה שקולה ומתוכננת היטב ורצוי בשלב זה, לכל הפחות, לקבל ייעוץ מעורך דין מומחה לביטוח לאומי, בטרם הגשת הערר.

האם החמרה במצב הרפואי או התעסוקתי מזכה בקצבת נכות כללית מוגדלת?

אדם שזכאי לקצבת נכות כללית והחל לקבל אותה, אך לאחר זמן מה חלה החמרה משמעותית במצבו הרפואי או התעסוקתי, יכול להגיש בקשה לבדיקה מחדש של אחוזי הנכות שנקבעו לו.

להגשת בקשה לבחינה מחדש אין מגבלת זמן, וניתן להגיש אותה בכל מועד שבו חלה ההחמרה.

מהי תביעה להענקת קצבת נכות כללית מטעמי צדק?

תקנות הביטוח הלאומי מאפשרות להעניק קצבת נכות גם לאדם שלא שילם דמי ביטוח לאומי באופן סדיר, וזאת מטעמי צדק. עם זאת, מבוטח שרוצה לתבוע קצבה מטעמי צדק חייב לעמוד בשני תנאים המעידים על הצדק שיש בבסיס תביעתו.

התנאי הראשון הוא סיבה לאי תשלום המוכרת בתקנות ביטוח לאומי, והתנאי השני הוא מבחן הכנסות.

אילו סיבות לאי תשלום דמי ביטוח לאומי יצדיקו תביעה לקצבת נכות כללי מטעמי צדק?

הסיבות הן מבוטח שלא שילם דמי ביטוח לאומי בשל מחלה או תאונה, מאסר, מעצר או שירות צבאי. וכך גם מבוטח שהיה פסול דין או בפשיטת רגל, מבוטח ששהה בארץ אויב, או מבוטח שלא שילם בגלל אסון טבע או תנאי אקלים חריגים.

סיבות נפוצות אחרות כוללות אדם שרישום הגיל שלו במשרד הפנים תוקן על פי פסק דין, או עובד ביטוח לאומי שמסר מידע שגוי.

יחד עם רשימת הסיבות המוגדרות מראש, תקנות הביטוח הלאומי כוללות סעיף נוסף, הפותח פתח לשיקול דעת רחב יותר, והמוגדר כנסיבות שלא היו תלויות במבוטח.

מהו מבחן הכנסות?

במקביל לתנאי הקודם (סיבה לאי תשלום), תובע שלא שילם דמי ביטוח לאומי ומבקש לתבוע קצבת נכות כללית חייב גם לעמוד במבחן הכנסות.

ביטוח לאומי יבקש לוודא שהכנסותיו אינן עולות על 57 אחוזים מהשכר הממוצע במשק (למי שמפרנס את עצמו בלבד), או עד 76 אחוזים (אם הוא מפרנס אדם נוסף שהוא ילד או בן/בת זוג).

מדוע מומלץ להגיש את התביעה בליווי עורך דין מומחה לתביעת נכות כללית בביטוח לאומי

עורך דין מומחה לתביעות נכות כללית יסייע לכם לעבור את כל שלבי התביעה באופן שיבטיח שתביעתכם לא תידחה, ושתימנעו מטעויות שיפחיתו את דרגת הנכות שתהיו זכאים לה.

עורך הדין יסייע כבר מההתחלה וינחה אתכם באיסוף המסמכים הדרושים ובמילוי טופסי התביעה. בהמשך, עורך הדין יכין אתכם לוועדה הרפואית ואף ייצג אתכם בפניה. אין מדובר בדבר מה פעוט. הוועדה מקדישה זמן קצר לכל תובע, שואלת שאלות נוקבות, וככלל, אינה נוטה להשתכנע בקלות.

לבסוף, בכל מקרה של דחיית התביעה או של אישור אחוזי נכות נמוכים מאלה שציפיתם להם, עורך הדין יבדוק את ההיתכנות והכדאיות של ערעור ויסייע בהגשתו.

משרד עו"ד גולדמן מימון – מומחים בתביעות לנכות כללית בביטוח לאומי

עו"ד סימונה גולדמן

משרד עורכי דין ונוטריון גולדמן מימון, מתמחה בתחום האזרחי, הביטוח הסוציאלי,  המוסד לביטוח לאומי על שלל ענפי המשנה שלו, תביעות נזיקין, תביעות ביטוח, נזקי גוף ובתחום הרשלנות הרפואית.

עו"ד סימונה גולדמן

משרד עורכי דין ונוטריון גולדמן מימון, מתמחה בתחום האזרחי, הביטוח הסוציאלי,  המוסד לביטוח לאומי על שלל ענפי המשנה שלו, תאונות עבודה, ייצוג בוועדות רפואיות, תביעות נזיקין, תביעות ביטוח, נזקי גוף ובתחום הרשלנות הרפואית.

לייעוץ ראשוני >>

Regin D
2020-08-17
מקצועי ושירותי
סופי אמסלם
2019-08-21
מקצועית ביותר , יחס אדיב..מומלצת בחום.
איילה בן שיטרית
2019-08-20
פניתי למשרדה של עו"ד סימונה גולדמן ליעוץ מהמלצות שקיבלתי בפיסבוק. הגעתי למשרדה וגיליתי עו"ד מקצועית חדה ואנושית. סימונה והצוות ליוו אותי בשירותיות לאורך כל התהליך שהסתיים בהצלחה יתרה. אני מאוד ממליצה על משרדה. ובהזדמנות זו מודה לכל הצוות
Gabriela Stern Stefanoiu
2019-03-11
שירות אדיב ומקצועי ביותר.ממליצה בחום!!!